Wśród fanów marki potocznie nazywany „piętnastką”, ale nie jest to 150 KM tylko 158. Dwie ostatnie cyfry (23) wskazują na typ dużej panoramicznej szklanej kabiny z ogrzewaniem. Napędza go ten sam 6-cylindrowy ponad 7-litrowy silnik z turbo i intercoolerem co w modelu 1221, ale z mocniejszą pompą (Motorpal) przez co generuje 660 NM przy 1400 obr. na minutę i 158 KM przy 2100. Duża pojemność i wysoki moment obrotowy przekłada się na niskie zużycie paliwa: 222+/-7 g/kWh, które z opinii użytkowników przy naprawdę ciężkich pracach rolniczych czy leśnych wynosi około 17-19 l/h. Jest to o 30-40% niższa wartość niż przy konkurencyjnych markach. Atutem jest brak DPF czy SCR. Silnik pracuje tak równo, że z kabiny da się usłyszeć tylko pracującą sprężarkę powietrza. Zainteresowani np. na AGRO-SHOW określali dźwięk jako: „brzmienie Deutz’a”. Prawie wszyscy zdziwieni byli że „siedzi” tam silnik MMZ (D-260).
Zaskakującą zaletą jest zwrotność traktora. Użytkownicy wskazują na zbyt małe opony (420/70R24 z przodu i 520/70R38 z tyłu), ale producent zaleca koła bliźniacze jeśli występuje potrzeba większej przyczepności. Na Białorusi, w Rosji czy Kazachstanie prawie wszystkie 1523 jeżdżą na „bliźniakach” i z przednimi TUZ-ami. Skrzynia biegów posiada dwa zakresy prędkości: polowe i szosowe, które mają po dwa biegi główne. Każdy główny posiada po 4 przełożenia na tzw. wysokiej skrzyni. 4×4 daje nam 16 przełożeń. Biegi wsteczne to także dwa zakresy prędkości, po jednym głównym biegu na każdym zakresie oraz po cztery przełożenia do nich co daje nam 8 przełożeń. Prędkość max. ciągnika wynosi 37-39 km/h. Na polskim rynku spotykane są wersje 1523 na skrzyniach 24/12 które zostały wyprodukowane na specjalne zamówienie. Udźwig podnośnika przy osi wynosi 6,5T, a w odległości 60 cm od niej na końcówkach hakowych wynosi 4,6T. Sterowanie jest elektrohydraulicznie (EHR) możliwe również na zewnątrz, za pomocą klawiszy umieszczonych na błotnikach tylnych ciągnika. Na końcach cięgieł dolnych znajdziemy CBM. Traktor w standardzie wyposażony jest w trzy pary wyjść hydraulicznych. WOM z napędem tarczkowym pracuje w dwóch zakresach o prędkościach niezależnych 540 i 1000 obr./min, oraz zależnych 3,8 obr./m przejechanej drogi. Załączany jest hydro-mechanicznie poprzez dźwignię. Tylny układ hamulcowy ośmio-tarczkowy pracujący w kąpieli olejowej. Działający na tylną oraz przednią oś poprzez napędzający wał Cardana. Hamulce pneumatyczne przyczepy dwuobwodowe są w standardzie. Traktor wyposażony jest w trzy zaczepy tylne: listwa dolna rolnicza, zaczep trawers, który zawiesza się na końcówkach cięgieł dolnych oraz zaczep widełkowy chodzący w prowadnicy. Masa eksploatacyjna traktora wynosi około 6250 kg.
Traktor można nabyć u Autoryzowanych Dealerów Belarus w cenie 235 tyś zł brutto. Nieporównywalnie niskie są również koszty eksploatacyjne takie jak zużycie paliwa, koszty materiałów przeglądowych czy koszt części zamiennych – np. w kwocie 150-200 zł brutto można kupić komplet filtrów na cały ciągnik.
Więcej szczegółów dotyczących 1523.3 i innych modeli BELARUS znajdziecie na kolejnych podstronach 🙂