Belarus 4522 z automatycznym systemem kierowania Autopilot - MTZ Belarus
Belarus 4522 z automatycznym systemem kierowania Autopilot

Belarus 4522 z automatycznym systemem kierowania Autopilot

Lipiec 29, 2018
alternative text
alternative text
alternative text
alternative text
alternative text
alternative text
alternative text

Wraz z rozwojem rolnictwa, zwiększeniem dopłat unijnych, coraz więcej rolników dokonuje w swoich gospodarstwach unowocześnień, idzie w kierunku trendów jakie wyznacza rolnictwo precyzyjne, dlatego dużym zainteresowaniem w ostatnich latach cieszą się systemy nawigacyjne GNSS. Największy sukces odniósł system automatycznego kierowania. Pierwsze rozwiązania tego typu pojawiły się w latach 90.

Mińska Fabryka Traktorów również pokusiła się o Autopilota. Podczas obchodów święta Kupały w Aleksandrii Producent ciągników marki BELARUS zaprezentował model 4522. System automatycznego prowadzenia w ciągniku rolniczym Belarus jest zintegrowany z układem kierowniczym. Cechuje się wysoką dokładnością bez względu na rodzaj pola. Gdy pojazd zboczy z trasy, system Autopilot wyśle sygnał informujący o konieczności ustawienia pojazdu na prawidłowej ścieżce.

Zastosowanie systemu autopilota może przynieść duże korzyści w zmniejszeniu zużycia paliwa, poprawie jakości wykonywanych prac polowych  oraz zwiększeniu plonów. Wszystko zależy od dokładności systemu, a ten od mechanizmu napędu, układu kierowniczego i utworzonej mapy pola. Co do pierwszego, to stosuje się dwa rodzaje mechanizmów. Pierwszy — silnik elektryczny na wale kierowniczym. Jest to tańszy i bardziej uniwersalny wariant. Taka opcja ma dokładność od 7 do 12 cm. Drugi rodzaj układu – z hydroblokiem, który ma wpływ na pracę cylindrów hydraulicznych. Dzięki temu dokładność pracy jest jeszcze lepsza od 3 do 7 cm.

Do kierowcy należy pierwszy przejazd ciągnikiem. System elektroniczny zapamiętuje go i dalej pracuje samodzielnie: obniża obroty silnika, redukuje skrzynie biegów, uruchamia układ hydrauliczny do sterowania osprzętem, sam skręca. Jednak tutaj jego rola się nie kończy. Operator ciągnika jest potrzebny nie tylko po to żeby zrobić pierwszy przejazd. System nie jest w stanie przewidzieć stanu pola, nie widzi podtopionych miejsc, dziur czy rowów. Ciągnik nie jest wyposażony w czujniki, które mogą rozpoznać napotkaną przeszkodę. W takich sytuacjach potrzebny jest operator ciągnika. W momencie kiedy kierowca przejmie kierownicę system przestaje pracować i działa ponownie w momencie włączenia odpowiedniego przycisku. W ciągniku Belarus 4522 dodatkowo zostały zamontowane videokamery, które pełnią funkcję lusterek. Z ich pomocą kierowca obserwuje co się dzieje wokół traktora.

Ceny na rynku takiego systemu są bardzo różne. Najprostszy system, używany, można nabyć już od 1 500 zł. Cena złożonych, nowych, wielofunkcyjnych systemów dochodzi nawet do 55 tysięcy złotych.

Źródło